در حال بارگذاری ...
دوشنبه 24 دی 1403
nus.ac.ir

برگزاری کارگاه آموزشی" تدوین برنامه درسی مهارتی بر اساس مدل دیکوم" به میزبانی دانشکده فنی و حرفه ای شریعتی

کارگاه آموزشی" تدوین برنامه درسی مهارتی بر اساس مدل دیکوم" روز سه شنبه 26 آذر که  از سوی دفتر برنامه ریزی آموزش های فنی و حرفه ای دانشگاه فنی و حرفه ای برنامه ریزی ، شده بود  با حضور مسئولین و برخی از اعضای کمیته های برنمامه ریزی درسی  سراسر کشور به میزبانی دانشکده فنی و حرفه ای دکتر شریعتی برگزار گردید.

اموزشکده فنی حرفه ای دختران ارومیه متولی کمیته برنامه درسی صنایع غذایی می باشد که دکتر رقیه اشرفی به عنوان مسول کمیته برنامه ریزی صنایع غذایی و مهندس هاله همتی عضو این کمیته در این کارگاه آموزشی بسیار مفید و پربار حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم :

دکتر صالحی عمران (رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای) به سیر تحولات برنامه ریزی درسی، طی سالهای متمادی اشاره نموده و بیان فرمودند: رویکرد دانشگاه فنی و حرفه ای در این زمینه با سایر دانشگاه ها متفاوت است. اگر دانشگاه های دیگر ماموریت توسعه مرزهای دانشگاه  را جهت ورود دارند، وظیفه و ماموریت خاص دانشگاه فنی و حرفه ای رویکرد تربیت دانشجو به بازار کار، حرفه و مشاغل متناسب با رشته ها و نیاز بازار کار است. ایشان  همچنین، برنامه ریزی درسی را امری فعال و انعطاف پذیر ارزیابی نموده و خاطر نشان کردند: برنامه ریزی آموزشی مقوله ای است که مرتبا در حال تغییر است و به روز رسانی و بازنگری برنامه های درسی مطابق تغییرات مشاغل روز دنیا بایستی دغدغه کارگروه های برنامه ریزی درسی قرار گیرد.

آقای دکتر خراسانی (عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی) استاد این دوره بودند.
ایشان ضمن مروری بر استانداردهای آموزشی در دنیا از جمله iso 10015، IWA22004 ،ANSI  و ... به تشریح مدل DACUM و آموزش عملی آن پرداختند. دیکوم را یکی از بهترین روش تدوین یک برنامه ریزی درسی و روشی موثر برای تجزیه و تحلیل یک شغل یا حرفه عنوان کردند.

همچنین در این کارگاه آموزشی مهندس موسوی رئیس مرکز نظارت و ارزیابی دانشگاه فنی و حرفه ای در خصوص تدوین برنامه ریزی درسی مهارت و شایستگی محور، نکاتی را بیان نمود.
وی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه  پراکندگی آموزش، باعث شده، نگاه به آموزش های فنی و حرفه ای دچار انحراف شود، اظهار داشتند: آموزش های فنی و حرفه ای باید بتواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد و حداقل به 4 ضرورت اجتماعی، اقتصادی، آموزشی و تکنولوژی بپردازد. ایشان در بخش بعدی سخنان خود به ارائه ی مدل های سیستم آموزش سفارش و تقاضا محور، تدوین سرفصل آموزش مبتنی بر حرفه و CBT داده های صنعت و سازمان آموزش به برنامه های درسی، پرداخت.